Adela
Mijn vraag

Hallo Allemaal,

 

Ik wik graag jullie vragen.

Kennen jullie iemand, wie probleem heeft, dat als in nederlands iets niet kan begrijpen, is helemaal geblokkeerd en kan niks zeggen en ook niks doen??

Ik heb deze probleem, en ik ben ongelukkig, want ik kan niks doen en zeggen, en de andere kant weet niet wat gebeurt en wat doen.

Of misschien is hier iemand, wie hetzelfde probleem als ik heeft?

 

Adela uit Slowakije.

Sep 15, 2015 5:34 PM
Comments · 16
1

Heb je hulp nodig?

September 26, 2015
1

Het kan misschien zijn dat je dan verlegen bent of dat je je ongemakkelijk voelt op zo'n moment. Zolang mensen daar begripvol mee om kunnen gaan, zou het niet zo'n heel groot probleem moeten worden, tenzij je heel veel van jezelf gaat eisen.

Het is natuurlijk te begrijpen dat Nederlands niet je moedertaal is, dus als je met een Nederlander communiceert zal dat ook als eerste worden opgevallen. Ik moet zeggen dat het ik het erg duidelijk vindt wat je schrijft, als je zo praat zou ik ook begrijpen wat je zegt.

Er zijn zoveel manieren om iets te omschrijven: een gevoel bijvoorbeeld, daar heb je dan in het Nederlands veel aan woordkeuzes en je kan er zelfs ook bij vertellen wat meer en wat minder is, zo dat je het zo goed mogelijk kan uitdrukken.

Wat ik zelf een heel goed middel vindt om de taal te vermeesteren is om gezegdes en bepaalde uitdrukkingen over te nemen, dat geeft namelijk een bepaalde indruk op mensen waardoor ze wat opener voor jou kunnen staan. Dus dan zou je bijvoorbeeld kunnen zoeken naar hoe een Nederlander in het 'Nederlands' iets vraagt of antwoord, ook al zou je dat volgens de strikte grammaticale regels dat niet zo moeten formuleren. Met andere woorden het typische woordengebruik overnemen.

September 24, 2015

Hoi Adela!

Ik begrijp jouw situatie best wel. Ik heb ook ooit gewoond in een land waar ik de taal niet sprak.
In het begin is het heel moeilijk natuurlijk, maar je moet niet opgeven.
Oefen veel! Kijk Nederlandse tv, luister naar muziek, lees boeken en praat met mensen.
Je zal zien dat je langzaam vanzelf steeds beter gaat worden.
Veel succes!


November 30, 2016
Je probeer mij jou antwoord geven.
Ja of nee?

Je probeer je het voorstellen.
Je bent in situatie, dat iemand jou iets in vreemde taal die je leert zegt.
Je kunt iets niet begrijpen, en je kunt nog het niet zeggen aan.
Kun je je het voorstellen?

November 28, 2016

hoi,

ik tel het niet.
Ik heb in Nederland vrienden en ik schrijf met hun vaak. Zeker elke dag.

October 7, 2015
Show more