Daniel
Idéer för en novell

Hej allihopa!

 

Jag har bestämt mig för att skriva en novell på svenska. Detta blir första gången jag har skrivit en, på alla språk. (in any language) 

 

Eftersom jag älskar tragedi, smärta, elände och bara vara deprimerad i allmänhet så tänkte jag skriva en historia om antingen en allvarligt mobbad kille eller en tonåring som dödar sin lärare.

 

Vad tycker ni? Alla förslag är välkomna

Oct 9, 2015 1:46 PM
Comments · 6
1

Tack så mycket Nattan. Jag är glad att du tycker om min idé

November 4, 2015
1

Jag vill bara säga till fram för allt dig Bertil, att vissa tycker om sådant som Daniel vill skriva om. Jag tycker att det låter superspännande och jag skulle gärna läsa det! Dra inte alla svenskar över en kant, det finns många tonåringar som jag tror skulle älska att läsa "deep stuff like that". ;)

 

Jag skulle rekommendera att ta idén med läraren. För det finns redan så många böcker med mobboffer. En elev som mördar sin lärare sticker ut och låter intressant! :)

November 4, 2015
1

Hej Daniel,

Tyvärr hann ju verkligheten före. Hoppas att Du inte hann skriva för mycket på Din novell, för just nu är det nog ingen svenskspråkig som vill läsa något på det temat.

 

Sedan är det väl så, att om Du ska skriva, så är det klokt att fundera över vad Du har att ge andra och som Du också gärna själv vill bidra med. Om Du gillar elände, så får Du försöka hitta en vinkling som gör det läsvärt för andra.

 

Allt gott,

Bertil

 

October 29, 2015

I see,

 

well I am very unlikely to express "moral outrage". The person could have been mentally ill, a schizophrenic or anything. I simply cannot judge at all. Its a tragedy for the victims and Im sorry it happened, but thats all.

November 2, 2015

Swedes have been very upset by a racist killing of children in Trollhättan:

http://www.expressen.se/gt/en-person-har-blivit-skjuten-pa-skola/

 

A typical Swedish reaction to such events is to block out all information that does not either 1) express moral outrage and sympathy for the victims or 2) suggest how to eliminate the problem or 3) put the problem in a comparative perspective of school killings. 

 

But maybe there is some angle that could make for a page turner even with school killings, only that recent events have constrained the tolerance for this theme. 

---

"Sedan är det väl så..." roughly: "then it probably is like this...." . Here used to soften the suggestion.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

November 2, 2015
Show more