Maciej/Matt
Hva gjør dere å forbedre norsken deres?

Hei, et spørsmål til alle :)

Hva gjør dere for å forbedre norsken deres? Hver dag prøver jeg å:

- Høre på NRK Alltid Nyheter;
- Se på NRK på nettet (først og fremst Dagsrevyen og Dagsnytt atten, men Side om side er hva jeg liker mest);
- Høre på norskmusikk (faktisk hører jeg på "Møkkamann" av Plumbo nå);
- Skrive (akkurat som nå);
- Bruke flashcards - jeg anbefaler et program som heter "Anki";
- Bruke tankekart for å lære nye ord.

Jeg prøver å snakke norsk hver gang jeg treffer en nordmann, men det skjer dessverre ikke så mye og det er kjempevanskelig å finne en nordmann som har lyst til å snakke sammen på italki. Sist gang snakket jeg norsk med 4 svensker...

Først, kunne jeg ikke forstå mye. Etter noen måneder blir det bedre. Til tross for at jeg ikke kan forstå mange ord nå, kan jeg oppfatte dem og sjekke i ordboka (lexin eller bokmålsordboka).

Mange mennesker sa at det er umulig å gjøre alle disse tinga hver dag. Hvis du kan sjekke facebook, e-post og masse nettsider, har du god tid for å lære! Rett og slett!

Og hva gjør dere?

Nordmenn, vær så snill og snakk hvis dere har tips :)

Hilsen.

Oct 16, 2015 8:48 AM
Comments · 3

Høres ut som et veldig bra opplegg!

Kanskje du i tillegg kunne tenke deg å ha en podkast tilgjengelig - som du kan lytte til mens du er på farten eller gjør andre ting?

Basert på det du allerede har av materiale, tror jeg du vil kunne ha utbytte av å supplere dette med en podkast med mer uformelle samtaler om hverdagslige temaer. Siden du klarer å følge med på Dagsnytt Atten (som jo er nokså avansert), tror jeg du også vil kunne ha glede av denne podkasten, som er like avansert hva språkferdigheter angår, men mye mer uformell og humoristisk:

NRK – Lørdagsrådet (podkast - iTunes)

Programlederen har hver uke med seg et nytt panel bestående av tre kjente norske personer (komikere, musikere, skuespillere, forfattere, politikere, TV-personligheter o.l.) Sammen skal disse - ved hjelp av sin egen livserfaring og sunne fornuft - drøfte problemer, konflikter og dilemmaer som programmets lyttere har sendt inn. Litt uformelt refererer programlederen til gjestene i panelet som ”rådgivere”. Ideen er at de, etter å ha diskutert det innsendte problemet fra ulike innfallsvinkler (og ofte i en humoristisk tone), skal konkludere med noen gode råd å gi innsenderen.

Her kan man blant annet lære ord og uttrykk som er relevante i forbindelse med mellommenneskelige relasjoner, sosiale normer og ”small talk”. Samtidig vil en kunne høre eksempler på måter å fremme sitt eget standpunkt i en diskusjon, og ulike måter å uttrykke uenighet/enighet på. I tillegg går det jo an å søke opp mer informasjon om paneldeltagere en måtte bli nysgjerrig på, og på den måten bli bedre kjent med norsk kultur.

Håper dette kan være til hjelp :)

October 30, 2015

Jeg er allerede forlovet altså det kan og vil jeg ikke gjøre :)

October 17, 2015

Jeg snakker norsk hver dag med kjæresten min som kan snakke norsk. Det hjelper mye!

October 17, 2015