Felipe
Welk accent vind je het leukste? Waarom?

Als iemand die in België 'standaard Vlaams' heeft geleerd, vind ik dat iedereen uit Nederland elegant klinkt.

Begrijp me niet verkeerd! Volgens mij klinkt Vlaams ook mooi.

Ik heb iemand uit West-Vlaanderen leren kennen en ik vond haar accent best schattig (en eigenaardig, vooral als ze woorden zoals 'bedrijf' uitsprak).

Feb 13, 2014 6:40 PM
Comments · 3
1

Ik ben het Standaard Nederlands (vroeger: ABN) volgens mij redelijk machtig, maar ik vind het zelf niet bepaald mooi klinken. Het is gewoon de norm in Nederland, en ik houd me graag aan de norm zowel qua uitspraak als spelling.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar zuidelijke tongvallen, en dan denk ik met name wat te horen is op de Belgische tv, of hoe een Belg voor een Nederlandse publiek zou spreken. Ik weet dat ik houd van de zachte g, de tongpunt-r, en de puurdere lange e aan het einde van woorden (al te horen in het alfabet). Er zijn waarschijnlijk genoeg andere verschillen, maar die kan ik niet noemen. In het algemeen vind ik Vlaams "zangerig" klinken. Wellicht kent het ook een wat andere melodie. Dat kan ik niet zeggen.

 

Je zegt dat je een groot verschil hoort tussen het Vlaams wat jij hebt geleerd en hoe deze persoon uit West-Vlaanderen spreekt. Ik heb eerder gehoord dat accenten in Vlaanderen sterk kunnen verschillen, maar ik heb hier zelf nooit een studie van gemaakt. Ik ken ook maar weinig mensen uit België. 

 

Met dialect heb ik echter niets, en dus ook niet met het relatief nieuwe fenomeen van Vlaamse "tussentaal" (taal die dichter bij oorspronkelijke Vlaamse dialecten ligt). Misschien wel omdat ik het maar half kan verstaan, en geen zin heb om een halve nieuwe taal te leren. Af en toe wat andere woorden vind ik overigens wel leuk. Het voegt wat mij betreft wat flair toe. Ik kan de Vlaamse "u" en "gij" ook wel waarderen, en "-ke" voor verkleinwoorden.

 

Vlaams is ook gewoon leuk omdat het anders is!

February 13, 2014

Je bent wellicht de eerste persoon die ik hoor zeggen dat Nederlanders "elegant" klinken. Nederlanders staan niet bekend om hun elegantie. In het verleden sprak de gegoede burgerij Frans omdat Nederlands werd gezien als de taal van de boeren en ongeletterden. Bovendien zijn Nederlanders niet beroemd om hun verfijnde uitspraak en woordkeuze.

Veel Nederlanders vinden het Vlaams (ongeacht de streek) daarentegen grappig klinken.

 

 

February 14, 2014

Als een vrouw spreekt dan vind ik gewoon Nederlands duidelijk en fijn om te luisteren. Vaak vind ik Vlaams onverstaanbaar. 

February 13, 2014