Thea
Erfarenheter av att leva i ett nytt land

Hej allihopa!

Jag ska ha en muntlig tenta på onsdag.

Här är de frågor att prata om:

1. Är svenskar mer artiga och försiktiga än i ditt hemland, och kan detta i så fall vara orsaken till att svenskar upplevs som mindre sociala än människor i din kultur? Jämför och värdera!

2. I Sverige kommer man i princip alltid i tid till möten, jobbet, lektionen och när man har bestämt träff med vänner. Gör man så i ditt hemland? Jämför och värdera!

3. Svenskar är mycket ansvarsfulla. En del människor anser att människor med mycket ansvar riskerar att bli osociala och kanske till och med deprimerade, och att människor med lite ansvar har lättare att vara sociala och lyckliga. Hur är det i ditt hemland? Jämför och värdera!

4. Vad tror ni påverkar människors sociala egenskaper – och på vilket sätt: vädret, solen, uppfostran, språkbarriär, språkkunskaper?

5. I texten står det att alkohol och naturen kan utgöra säkerhetsventiler för svenskar. Har människorna i ditt hemland någon säkerhetsventil? Religion, mat, sport, musik, kompissamtal, semester.

6. Hur löser man konflikter i din kultur? Går det att separera arbete och känslor? Hur är det i Sverige? Jämför, värdera och motivera dina svar.

7. I Sverige brukar det ta tid för människor att öppna sig och bli personlig. Kan man prata om både personliga och opersonliga ämnen med nya människor i din kultur? Har svenskar en arbetspersonlighet och en fritidspersonlighet?

8. Det påstås i inspirationstexten att svenskar generellt är osociala när de träffar människor från andra kulturer. Stämmer det, eller kan det bero på språkbarriären?

9. Hjälper svenska samhället till att integrera immigranter? Språk, studier, jobb, pengar, bostad, bostadsområde.

 

Kan ni skriva något om dessa frågor och ge mig några inspiration?

Tack så mycket! :)

Oct 26, 2014 1:11 PM
Comments · 2

Hur har det gått, Yilia?

November 12, 2014

Hej!

 

Några punkter stämmer bra tycker jag :)

Vad tycker du själv?

Lycka till på tentan!

October 28, 2014