Moritz Noricus
Resohistorier i Norden

Hej!

Har ni lust att berätta en lite om er resor till Norden, eller i Norden, de som redan bor där?
Jag tror att det är inte bara de sveaphona delar som det vore intressant att höra nåt om...
Erfarenheter? Råd och rekommenderingar? Situationer som var roliga, eller pinsama, eller både?

Nov 13, 2014 9:47 PM
Comments · 3

Varför blev det här just sorterad så konstigt, tvärtom som vanligt? Teckenbegränsningen går på nerverna...

November 20, 2014

Ingen? Vad synd. Kanska hjälper det om jag börjar.
Jag har gjort en cykelresa i Sverige med en bekant. En rad av erfarenheter har varit interessant att göra...
Till exempel att se de gigantiska husbilar vilka de norrmän i Värmland hade. Kenobi: "det är ingen turistbuss - det är en husbil" - Solo: "Det är för stor för att vara en husbil!" - "Oljan är med de norrmännen".
Eller att bli utbjudad hembrännt på ett hemligt sätt, såsom Marihuana här. Då var det också att jag mötte den enda svensk som pratar dålig engelska. I alla fall när han är full. Han till mig: "where are you from?" - "we're German" - "ähh... dutch?" - "no, German. So yes, deutsch, but, you know, in English that's "German", isn't it?" - "äh... (lång paus, under vilken han funderade och såg ansträngd ut) ...Hitler?" - "Yeah, Hitler! Good man! It's cool you know him." Han är ju vår Zlatan, i princip. Framgångsrik i Frankrike, cool frisyr, biografin har säljds bra, en likriktad press berättade av honom... och alla känner till honom, så att han är alltid ett bra ämne för att börja ett samtal med främmande människor.

November 20, 2014

Sveriges turistbransch verkar bestå av nederländare till en stor del, åtminstone där vi åkte, i Väst- och Mellansverige. Inte att det vore oangenämt, svenska med nederländsk brytning låter toppen tror jag! Den stark tysk brytningen som min bekant har låter kanske inte så vackert men folk tillhörde honom med fascination. Jag stod vanligtvis bredvid och observerade deras reaktion, jag pratade ju tyvärr ännu ingen svenska. Det vill säga: nästan, jag hade läst språket i en termin.
Vi har rest med cykel och tält och det har gått bra. Campingplatserna i Sverige är bra, och det finns sådana som ligger riktigt vackert. En gång, då det regnade mycket, tog vi en stuga. Så kunde vi hänga up alla våra saker så att de torkade. Det är en stor lyx efter att man har cyklad genom en åska, även om man har bra regnkläder.

November 20, 2014