Moritz Noricus
Julmat hos er

Finns det vissa saker som ni äter på jul, eller nu före jul?

Dec 7, 2014 3:17 PM
Comments · 7
1

Jag har bott i sverige i 6 år och hade ett ordentligt julbord förra året, men jag måste säga att jag var lite besviken på de inlagda fisk och rökt lax och skinka, för det var alldeles för mycket salt för mig, köttbullar och potatisgratäng ärter vi minst en gång i månaden så det var inget speciellt heller. Vad jag älskade var saffran, vilket jag aldrig provat förut, smakade så gott som saffranspankaka, saffransbullar osv. jag älskar glögg också, hela rummet lukttar så gott efter man värma upp glöggen. På denna jul ska jag och min sambo fria tillsammans utan familj, vi tänker laga nångonting annorlunda, kanske rostad anka med potatisar. 

December 14, 2014
1

Gröt och skinka, lilla appelbiter... :D Nej, jag skojar lite.

I Kroatien äter vi skinka, kalkon med <em>mlinci</em> (en traditionell kroatisk rätt, väldig god :)), eller fläsk, och sedan olika sorts kakor: av nötter elle vallmofrön, pepparkakor... Och kål eller fransk salad (jag vet inte vad det heter på svenska egentligen , kanske rysk salad eller salad <em>olivier</em>).

December 8, 2014

Aj då. Idag var den kurs om svensk julmat som jag hade egentligen velat gå till. Jag har glömt den. Men tack vore er vet jag nu en få begrepp som jag kan slå upp för att lära mig det själv ;)

 

December 11, 2014

Jag är tyvärr den enda i min familj som tycker om lutfisk (alltså en form av torkad fisk som blötläggs, en väldigt gammalmodig rätt). Vi äter den med potatis, vit sås, kryddpeppar och gröna ärter.

December 10, 2014

julskinka, inlagd sill, gravad/rökt lax, janssons frestelse, köttbullar, risgrynsgröt (med en mandel), nötkaka, glögg, julmust osv.

December 9, 2014
Show more