Kristina
De eller Dem?

Vi arbetar intensivt på att informera de som står utanför facket.

Eller

Vi arbetar intensivt på att informera dem som står utanför facket.

Apr 8, 2015 7:31 PM
Comments · 12
4

Oj, detta är verkligen ÖVERKURS för er som lär er svenska, då de flesta svenskar är osäkra på användningen av "de" och "dem" (i talspråk låter det ju lika, eftersom vi säger "dom"). Ett knep är att pröva meningen i singular. "Vi arbetar intensivt med att informera honom/henne" - aha! Det ska vara "Vi arbetar intensivt med att informera DEM". 

April 9, 2015
1
Jag ser att du kan engelska också. Då kan du räkna med att du "de" motsvarar "they" och "dem" motsvarar "them". Men som de andra redan har sagt: det är otroligt många svenskar som inte kan skilja på formerna.
July 29, 2016
I detta exempel går det med vilket som.

Tänk om du kortar av meningen:

Vi arbetar intensivt på att informera de.

Detta är fel. Här borde det vara:

Vi arbetar intensivt på att informera dem.

Men titta på meningens fortsättning:

Dem som står.

Det blir fel. Det borde vara:

De som står.



Din mening kan sägas på båda sätt. Det beror på hur man ser meningsbyggnaden. Här är de två versionerna:


Vi arbetar intensivt på att informera de som står utanför facket.

Vi arbetar intensivt på att informera dem som står utanför facket.

Men detta är alltså överkurs. I enklare fall brukar jag tipsa om den här regeln:

Översätt "de" och "dem" till engelska:
de = they
dem = them

They have a ball = De har en boll.
Give the ball to them = Ge bollen till dem.

Om det engelska ordet slutar på en vokal (they) ska det svenska ordet också sluta på en vokal (de).
Om det engelska ordet slutar på ett "m" (them) ska det svenska ordet också sluta på "m" (dem).


April 10, 2017

Det ska vara "de som står utanför facket" eftersom det här tjänar som demonstrativt pronomen. Inte sant? :)

Jag läste en gång en tumregel som var riktigt bra. Man byter ut 3p pl mot 1p pl och räknar helt sonika antalet bokstäver. "De bor hos henne"/"Vi bor hos henne" (subj), kontra "Du trivs med oss"/Du trivs med dem" (obj) 

December 19, 2016

Helst "dem"  

Just i detta fall skulle dock "de" kunna användas också då man kan mena "de personer som...."


/S


November 13, 2016
Show more