Moritz Noricus
Ämnet: kaffe

Dricker ni kaffe? Om ja, hur mycket?

Hur gör ni kaffe? På vilket sätt menar jag.

Och i vilken form? Med eller utan mölk, hur stark et cetera...

Har vi kaffenörds bland oss?

 

I Sverige verkar det vara vanligast att göra kaffe i en filtermaskin (med koniska papperfilter), som blir ovanligt här.

Oftast ingår det att påtå kaffe och det är farligt för mig som tenderar att dricka för mycket kaffe...

Apr 12, 2015 8:44 PM
Comments · 5
1

Mina föräldrar dricker mycket kaffe, en stor kopp på morgonen, en efter middagen och ofta en mitt på dagen. de gör kaffe i en kaffekanna på spisen. för en kopp häller de i en kopp vatten och ett mått kaffe, sedan väntar de tills det har kokat upp och låtermkaffekannan stå ett tag och sjuda innan de dricker det. det här är det vanligaste sättet att göra kaffe i norrland så vitt jag vet, du gör det likadant över en eld i skogen :)

April 12, 2015

Min man, som är svensk, dricker kaffe hela dagen, varje dag, och det måste vara perfekt, så det gör han själv,(utan hjälp från mig) med French press, därför att här i Amerika vi hittar inte kaffe som stannar i botten av kokat vatten för turkiskt kaffe. Han gör det väldigt starkt. Jag tycker om hans kaffe, och jag tar det med lite socker och kokosnöt olja eller full fett kokosmjölk.

June 4, 2015

*kardemumma

April 13, 2015

Mokka eller turkiskt kaffe, det som tillverks via sedimentation / densitetsdifferens, är inte brukligt i Tyskland, i motsats till Österrike. Man säger ju att Turkarna har glömt deras kaffe när de beslutade sig att det var nog med att belägra Vienna...

Här i köket står en högteknisk schweizisk kaffebryggare med ca. etthundra sensorer som kan alle slå fel larm eller gå sönder. Jag har kryddat ett kaffe tillverkad av den med kardamum och dricker den just nu. Smakar utmärkt, tack för rådet!

 

April 13, 2015

Jag tycker mycket om kaffe som inte är för mörkrostat. Vi brukar endera brygga med filter (dock inte i elektrisk kaffebryggare, vi kokar upp vattnet i en kastrull på spisen) eller koka det på turkiskt vis. Jag tror att turkiskt kaffe är trendigast just nu. Gott med kardemumma i! 

 

April 13, 2015