Jean Hemmo Dineka
Community Tutor
Writing Exercise A ( Indicatie: ERK-level A2)

When you come back from vacation you get this email from your friend:

 

<em>Hallo,</em>

<em> </em>

<em>Eindelijk is het mij gelukt! Gisteren heb ik mijn rijexamen gehaald. Maar het was wel ontzettend moeilijk. Daarnaast heb ik mijn droomauto gezien: een Fiat Panda, vijf jaar oud met een ingebouwd airco- en navigatiesysteem. Ik moet nog wel een beetje aan de kleur van deze auto wennen.  Hoe was jullie vakantie trouwens in Mallorca? Zaten jullie in een goed hotel?</em>

<em>
</em>

<em>Ik kijk uit naar je bericht!</em>

<em> </em>

<em>
</em>

<em>Groetjes van Lisa,</em>

<em> </em>

 

Write an e-mail back to your friend. Your e-mail must contain the following elements:

 

1. Feliciteer Lisa met haar rijbewijs.

2. Vraag waarom haar rijexamen moeilijk was.

3. Vraag welke kleur de auto heeft.

4. Zeg dat je Mallorca een mooi eiland vindt en motiveer uw antwoord. 

    Vertel wat over de omgeving op het eiland.

5. Zeg dat jullie daar een huis met drie slaapkamers gehuurd hadden.

6. Zeg dat het huis jullie heel goed beviel.

7. Sluit de e-mail op een passende manier af.

 

Deze schrijfopdracht zal aan de hand van een beoordelingsmodel worden nagekeken.

Er wordt bijvoorbeeld gelet of alle elementen in de e-mail (voldoende) aanwezig zijn. Bovendien zal er gelet worden op de spelling, interpunctie, schrijfconventies, (woordoverschrijding) en samenhang. 

 

NB: Wanneer minder woorden zijn gebruikt dan het aangegeven minimum, moeten er van de totale score punten worden afgetrokken. Hetzelfde geldt wanneer het aangegeven maximum overschreden wordt. 

 

Minimum aantal woorden: 150

Het maximaal aantal woorden: 160

U mag het maximaal aantal woorden met maximaal 10 woorden overschrijden.

Indien u het aantal 170 overschrijdt dan worden er punten afgetrokken.

 

 

Geldigheid van deze schrijfopdracht

 

Begindatum: 1 mei 2015

Einddatum: 8 mei 2015

 

Het totaal aantal punten: 30

17 punten is het maximaal aantal punten om een voldoende te behalen. 

 

Ten slotte zou ik willen zeggen dat ik open sta voor eventuele feedback of suggesties! Ik overweeg om meer van zulke schrijfoefeningen te plaatsen, mocht daar voldoende belangstelling voor zijn. En dat ik jullie reacties met belangstelling tegemoet zie. Héél veel succes en plezier toegewenst! ^^

 

Apr 29, 2015 2:13 PM
Comments · 11
7

Hé Jean,

Het is heus een mooie schrijfoefening, zeg! Bedankt ervoor! Ik gaan graag proberen een mailtje als antwoord op het mail van Lisa te schrijven. Ik kijk uit naar je feedback.

---
Hoi Lisa,

Das is echt een fantastisch nieuws, zeg! Hartelijk gefeliciteerd, Lisa! Ik ben echt blij dat je eindelijk je rijexamen hebt gehaald. Heb je al je ouders over het goede nieuws verteld? Nu je je rijbewijs in de zak hebt, zal je me naar de school wel altijd naar huis mee kunnen nemen. Geintje! Hoezo was het rijexamen ontzettend moeilijk? Het is wel normaal stress te hebben. Wie zou in zo'n situatie geen stress hebben? Overigens, welke kleur heeft je droomauto? Nou, op Mallorca hebben wij veel plezier gehad! Het strand was wel een beetje overvol, maar de zonnetje heeft gewoon sterk geschenen. We hadden daar naar onze zin, aangezien we een huis met drie slaapkamers hebben gehuurd! Ons is het huis echt bevallen. Zou je morgen tijd hebben om me met de auto van je ouders op te halen? Ik ben benieuwd om te zijn hoe goed je rijdt!

Ik kijk ernaar uit je te zien,
Doe doei!
Oliver

----

Ik heb de schrijfoefening met veel plezieren gedaan. Ik kijk naar je feedback uit. Mag ik je vragen waarom je zo schrijfoefeningen ter beschikking stelt? Heb je de schrijfoefening zelf geschreven? Wil je in de toekomst leraar worden? Wanneer zal je de volgende oefening schrijven?

Nog een hele avond toegewenst!
Oliver

April 30, 2015
5

Hieronder vindt u de eindresultaten

 

De schrijfopdracht van Olli werd beoordeeld met het eindcijfer     8.7

 

Enkele voorbeeldfouten
de zonnetje = het zonnetje (verkleinwoorden zijn onzijdig) | Ik ben benieuwd om te zijn hoe goed je rijdt! = [Dit is een foutieve zin] ''om te zijn'' kan worden weggelaten'.

 

De schrijfopdracht van Mewa werd beoordeeld met het eindcijfer   7.0

 

Enkele voorbeeldfouten
''[...] dat we dat huis reserveerde.'' = we reserveerden (mv.)
* Heel veel hoofdletters, komma's en punten vergeten

 

De schrijfopdracht van Andrea werd beoordeeld met het eindcijfer   8.3


Enkele voorbeeldfouten

Het stadcentrum = Het stadscentrum| waaneer = wanneer | We hebben ook een twee dagen lang bootreis gedaan. (Dit is een foutieve zin) ''De reis'' = mannelijk / lang = lange / uitdrukking: ''een reis maken'' | We hebben ook een twee dagen durende/lange/[...] een tweedaagse bootreis gemaakt.

 

<em>Voor de volledige beoordeling kunt u me gerust een privé bericht met daarin uw e-mailadres sturen. </em>

May 2, 2015
5

Hallo Mewa en Olli, wat fijn dat jullie hieraan wilden deelnemen en het aandurfden om een stukje te schrijven. Echt mijn complimenten! Jullie geschreven stukken zien er allemaal overigens geweldig uit, ben benieuwd hoe de anderen het er vanaf zullen brengen! Ik heb ze weliswaar nagekeken en (objectief/subjectief) beoordeeld, alleen gezien de grootte van de beoordelingen weet ik niet precies, waar ik ze zou moeten plaatsen, ik had gedacht dat het wel hier op dit discussieforum had gekund, maar helaas is dat niet mogelijk... Als jullie een aantal suggesties hebben dan hoor ik het graag! Nog een fijne meivakantie!

May 1, 2015
5

Hei Hé, dit is een leuke (schrijf)oefening(, zeg)! ;) oOp deze/Aanstaande/Komende vrijdag werk in niet/hoef ik niet niet werken, dus ik zal dit deze brief (de brief = deze brief) [gaan/proberen te] schrijven. :D


Dat is hartstikke mooi! Ik wens je erg véél succes! ^^



April 29, 2015
4

Ehiehi dit is mijn tekst! Ik heb mijn best gedaan ;)

Ik zie naar je reactie uit ;D

 

Hoi Lisa!

Wat leuk! Ik ben blij dat je eindelijk een auto kan rijden, nu hoef je niet te fietsen naar werk!
Waarom vond je het examen zo moeilijk? Was er wat probleem met de examinator?

Ik ben benieuwd te zien jouw nieuwe auto! Welke kleur is het?

We vonden Mallorca een heel mooi eiland, het weer was lekker en de mensen waren heel aardig.
We hebben een drie slaapkamers huis gehuurd, het lag op een heuvel dus we konden de zeer vanuit onze balkon zien! Het appartement was niet bij het centrum maar de buurt was lekker rustig en ideaal voor een familie. De reis naar het strand duurte minder dan half uur dus we hadden geen probleem daarover.

Het stadcentrum was ook heel mooi maar we zijn de hele tijd bij het strand gebleven, we hebben ook een twee dagen lang bootreis gedaan.

Het was zeker een fantastische vakantie, waaneer ben je vrij? Ik wil mijn foto’s je tonen.

Tot straks!

May 1, 2015
Show more