Jean Hemmo Dineka
Community Tutor
Writing Exercise B ( Indicatie: ERK-level B1)

Casus:

 

<em>Je bent met jouw familie vier weken op vakantie in Australië. Jullie reizen daar rond in een camper. Je hebt met jouw vrienden afgesproken dat je ze elke week een e-mail stuurt waarin je vertelt over jullie belevenissen. Van je ouders mag je samen met je broer in de weekenden uitgaan. Meestal verblijven jullie dan in de buurt van een wat grotere plaats. Volgens de Australische wetgeving zijn jullie te jong om alcohol te drinken. Je moet je bij elke uitgaansgelegenheid legitimeren, dus echt stappen is er niet bij.</em>

 

<em>Je bent onder de indruk van de mooie natuur in Australië. Niet alleen de omgeving vind je prachtig, ook het dierenleven spreekt je erg aan. Met een beetje geluk zien jullie volgende week walvissen. Ook staat er nog een bezoek aan een oerbos op het programma en hoop je een koala te kunnen vasthouden. Je broer Ronald gaat misschien nog zandsurfen in de duinen.</em>

 

<em>Op dit moment verblijven jullie aan de Oostkust van Australië. In Australië is het zomer, terwijl het in Nederland nu winter is.</em>

 

Schrijf een e-mail terug waarin je aandacht besteedt aan de volgende deelonderwerpen:


01. open de e-mail met een passende groet;
02. informeer hoe het met je vrienden gaat en hoe zij hun vakanties doorbrengen;
03. vertel welke route jullie afleggen;
04. laat weten hoe je het vindt om met een camper (rond) te reizen en motiveer je antwoord(en);
05. geef een beschrijving hoe de camper eruitziet en een beschrijving over de standaarduitrusting van de camper;
06. geef een persoonlijke mening over de camper en beargumenteer je mening;
07. beschrijf de natuur waarvan je onder de indruk bent;

08. geef een beschrijving over het vakantieoord en over het onderling contact met de buurtbewoners en andere vakantiegangers;
09. beschrijf een bijzondere ervaring met een dier;
10. vertel op welke manier jij en je broer toch uit zullen gaan;
11. laat weten wat voor plannen jullie de komende week zoal hebben en welke alternatieven jullie eventueel bedacht hebben, als deze niet doorgaan;
12. kom met een aanbeveling om de lezer te overtuigen om ooit ook naar Australië te gaan en om met de camper te reizen;
13. laat weten dat je onlangs een blog hebt aangemaakt, zodat vrienden de spannende avonturen van jou kunnen volgen en de beschikbare foto's kunnen bekijken;
14. sluit de e-mail af met een passende groet;

 

Deze schrijfopdracht zal aan de hand van een beoordelingsmodel worden nagekeken.
Er wordt bijvoorbeeld gelet of alle elementen in de e-mail (voldoende) aanwezig zijn. Bovendien zal er gelet worden op de spelling, interpunctie, schrijfconventies, (woordoverschrijding) en samenhang.


NB: Wanneer minder woorden zijn gebruikt dan het aangegeven minimum, moeten er van de totale score punten worden afgetrokken. Hetzelfde geldt wanneer het aangegeven maximum overschreden wordt.


Minimum aantal woorden: 180
Het maximaal aantal woorden: 200


U mag het maximaal aantal woorden met maximaal 10 woorden overschrijden.
Indien u het aantal 210 overschrijdt dan worden er punten afgetrokken.


Geldigheid van deze schrijfopdracht


Begindatum: 22 mei 2015
Einddatum: 31 mei 2015

 

Het totaal aantal punten: 30
17 punten is het maximaal aantal punten om een voldoende te behalen.

 

ATTENTIE: Wegens het beperkte schrijfruimte op italki worden de beoordelingen per mail bekendgemaakt. 


Veel succes toegewenst!

May 22, 2015 2:59 PM
Comments · 3
1

Hallo allemaal,
Hoe gaat het met jullie? Hoe lopen jullie vakantie? We verblijven op het ogenblik aan de Oostkust van Australië en zijn van plan langs de Zuid- en Westkust door te reizen. Ik ben er nog niet aan gewend om met een camper rond te reizen. Gewoonlijk nemen we gewoon de auto en overnachten in een gemakkelijk hotel. Zijn jullie met camper vertrouwd? Een kennis van mijn vader heeft ons geraadpleegd om een stroomkabel en een brandblusser mee te nemen. De camper biedt veel ruimte zodat je je bij het slapen erg behaaglijk voelt. Rond kamperen geeft ons iedere dag de kans om de betoverende schoonheid van de natuur van Australië te bewonderen. Met name bevallen de klippen me. We hebben helaas geen walvissen gezien zoals onze gids ons had beloofd, maar we hebben toch bij een bezoek aan een oerbos een koala kunnen strelen en vast houden. Zijn vacht was uitzonderlijk zacht. Hij scheen ons te glimlachen. Onze huidige campingplaats bevindt zich in een gezellig hoekje van een bos. We kunnen met onze buurtbewoners goed op schieten. De komende week vertrekken we naar de Zuidkust om in zee te baden. Als het gaat regenen dan gaan we naar de dierentuin. Bekijk de foto's op mijn blog!
Groetjes

----
Ik vand het maximaal aantal punten een beetje te koort voor deze schrijfopdracht. Ik heb probeert om op ieder deelonderwerpen in te gaan en wilde er mijn eigene ideeën verder bij ontwikkelen, maar het is me niet zo goed gelukt en voelde me gedwongen sterk mijn ideeën te beperken. Ik zou voorstellen of de deelonderwerpen te reduceren of het maximaal aantal punten te verhogen.

Groetjes!

May 30, 2015

wegens het beperkte schrijfruimte = [...] wegens de beperkte schrijfruimte  

May 22, 2015