Jean Hemmo Dineka
Community Tutor
Writing Exercise C ( Indicatie: ERK-level B1)

Casus:

 

<em>Afgelopen week heb je ruzie gekregen met een goede vriend of vrendin. Dit weekend heeft hij/zij tijdens het uitgaan staan zoenen met iemand waarvan hij/zij weet dat jij die heel leuk vindt. Helaas heb je van iemand anders gehoord dat dit is voorgevallen. Je bent behoorlijk gekwetst, vooral omdat jouw vriend/vriendin al die tijd heeft beweerd niets voor deze persoon te voelen. Maandag heb je geprobeerd met jouw vriend/vriendin te praten. Dit gesprek is niet goed verlopen. Jouw vriend/vriendin ontkent namelijk alles. Tegen anderen zegt hij/zij dat jij je niet zo moet aanstellen. Inmiddels wordt jullie ruzie breed uitgemeten via MSN. Dit vind je nog het ergste van alles. Jij hecht namelijk heel veel waarde aan jullie vriendschap, maar je krijgt het gevoel dat dit andersom helemaal niet het geval is. Je hebt opnieuw geprobeerd jouw vriend/vriendin te bereiken. Hij/Zij neemt de telefoon niet op en je krijgt ook geen reactie op jouw sms'jes.</em>

 

Schrijf een e-mail aan jouw vriend/vriendin. Beschrijf in deze e-mail:

 

01. open de e-mail met een passende groet;

02. wat volgens jou het probleem is;

03. welke gevoelens deze situatie bij je oproept;

04. dat je niet snapt dat jouw vriend/vriendin ontkent, omdat er inmiddels ook foto's online staan;

05. dat je het zeer op prijs stelt als al het gezeur via MSN ophoudt;

06. dat je het conflict graag wilt oplossen;

07. op welke manier jij het conflict wilt uitpraten;

08. sluit de e-mail af met een passende groet;

 

Taalcompetentie: deelnemer is in staat om brieven of e-mails te schrijven over persoonlijke zaken waarin hij/hij gevoelens en ervaringen beschrijft. In dit geval op basis van een voorgelegde casus.

 

Deze schrijfopdracht zal aan de hand van een beoordelingsmodel worden nagekeken.
Er wordt bijvoorbeeld gelet of alle elementen in de e-mail (voldoende) aanwezig zijn. Bovendien zal er gelet worden op de spelling, interpunctie, schrijfconventies, (woordoverschrijding) en samenhang.

 

NB: Wanneer minder woorden zijn gebruikt dan het aangegeven minimum, moeten er van de totale score punten worden afgetrokken. Hetzelfde geldt wanneer het aangegeven maximum overschreden wordt.

 

Minimum aantal woorden: 180
Het maximaal aantal woorden: 200

 

U mag het maximaal aantal woorden met maximaal 10 woorden overschrijden.
Indien u het aantal 210 overschrijdt dan worden er punten afgetrokken.


Geldigheid van deze schrijfopdracht

 

Begindatum: 22 mei 2015
Einddatum: 31 mei 2015

 

Het totaal aantal punten: 30
17 punten is het maximaal aantal punten om een voldoende te behalen.

 

ATTENTIE: Wegens de beperkte schrijfruimte op italki worden de beoordelingen per mail bekendgemaakt.

 

Veel succes toegewenst!

May 22, 2015 8:04 PM
Comments · 2

Hallo Peter,

Ik heb vergeefs probeert met je per telefoon en ook per sms contact op te nemen, maar je lijkt te weigeren om de telefoon op te nemen, ook al moet ik dringend met je praten. Enerzijds hechte ik veel waarde aan onze vriendschap, anderzijds begrijp ik je laatst helemaal niet meer. Ik vind het moeilijk te verkroppen dat je haar hebt staan zoenen. Dat had ik nog op de koop toe kunnen nemen als je niet alles ontkende en deze stomme foto's niet op Internet had gezet. Dat is heus de druppel die de emmer overlopen doet. Kan je je voorstellen hoe gekwetst ik ben? Je ben echt green groot licht, vriendje! Hoe kan je zo achterbaks zijn en denken dat ik ze niet zou zien? Iedereen weet nu van ons dom gezeur, om Gods wil! Daar schaam ik me echt voor! Soms ben je niet goed snik, weet je dat? Nou, wat vind je ervan als we dat suffe ruzie op hielden en je die foto's gewoon verwijderde? We kunnen het verleden niet veranderen. Wat er is gebeurd is gebeurd. Ondanks alles stel ik steeds prijs op onze vriendschap. Als je het ermee eens bent, bel je me alsjeblief op om erover te kunnen praten.

Groetjes

May 30, 2015