Jean Hemmo Dineka
Community Tutor
Dutch expressions/ Nederlandse uitdrukkingen (part 3/deel 3)

102. Wat is de betekenis van ...? = What's the meaning of ...?
103. Wat is de definitie van ....? = What is the definition of ....?
104. Wat verstaat men onder...? = What is meant by ...?
105. Wat wordt er verstaan onder...? = What is meant by...?
106. Wat versta [je/jij]/u onder ....? = What do you mean by ...?
107. Wat betekent ....? = What means..../ What does ... mean?
108. Wat is het verschil tussen .... en....? = What is the difference between .... and ....?
109. Zou iemand dit voor me willen vertalen? = Would anyone translate this for me?
109. [Kun/Kan] je/ Kunt u dit/dat van het [...] naar het [...] vertalen? = Can you this /that translate from [...] to [...]?
110. Hoe zeg je/Hoe zegt men .... in het (Engels/Nederlands)? = How do you .... in the (English / Dutch)?
111. Geef eens een voorbeeld./Laat me een voorbeeld zien = Give me an example. / Show me an example
112. Kunt u/Kun je/Kan je daarover uitweiden? = Can you elaborate on that?
113. [Kun/Kan] je/ Kunt u dat nader toelichten? = Can you elaborate on that?
114. [Kun/Kan] je/ Kunt u daar (wat nader) op ingaan? = Can you elaborate on that?
115. Het valt niet te ontkennen dat = It is undeniable that
116. Dat gezegd hebbende = That having been said
117. Dat gezegd zijnde = That having been said
118. Zoals ik zojuist [gezegd heb/heb gezegd] = As I have just said
119. Er is iets wat ik nog niet helemaal begrijp, namelijk .... = There's something I still do not quite understand, namely ....
120. Zou iemand me/mij kunnen helpen? = Could someone help me?
121. Zou iemand me/mij willen helpen? = Would someone help me?
122. Kan iemand me/mij helpen? = Can someone help me?
123. Zou je/u mij/me willen/kunnen helpen? = Would you like to help me? Could you help me?
124. [Kun/Kan] je/Kunt u me helpen? = Can you help me?
125. Zou je/u meer informatie kunnen geven over... == Could you give (me) more information about ...
126. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. = Thanks for answering my question.
127. (Heel erg/Hartelijk/Ontzettend/Reuze) bedankt voor het antwoord/de uitleg/de correctie/verbetering/nakijken/het helpen/de hulp/de informatie. = Thank you very much for the answer/the explanation/the correction/the correction/the correction/the help/the help/the information
128. Dit is erg [nuttig/handig]! =This is very [useful / handy]!
129. Kunt u/Kun je mij misschien wat websites aanbevelen/aanraden/laten zien,waarop ik verder (met de Nederlandse taal)/Nederlands kan oefenen? = Would you recommend me some websites where I can practise Dutch?
130. Ik heb (helaas) nog geen duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag.
131. Unfortunately, I haven't received a clear answer to my question.
132. Als ik het goed begrijp wordt .... , maar kunt u/kun/kan je misschien uitleggen/verklaren waarom precies... = If I understand correctly .... but you could you explain why exactly
133. Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk waarom.... = For me it is not entirely clear why ....
134. Ik begrijp niet zo goed waarom ... = I do not understand why ...
135. . Ik wil (je/jou/u) (graag) een vraag stellen = I want to ask you a question
136. Wat is de juiste vertaling voor ''.....''? = What is the correct translation of '' ..... ''?
137. Ik zou [je/jou/u] (graag) een vraag willen stellen. = I woul (like) to ask [you] a question.
138. Ken je/Kent u misschien een aantal handige websites waarop ik Nederlands kan oefenen? = Do you know some useful websites where I can practice Dutch?
139. Ik wil (graag) (even) iets vragen = I will would like to ask something
140. Ik heb een (korte) vraag = I have a (short) question
141. Ik raak in de war met = I get confused with
142. Ik heb moeite met.... = I have trouble with ...
143. Dit is (heel) (erg) [moeilijk/gecompliceerd/lastig/ingewikkeld] = This is (very) [difficult / complicated].
144. Dit is (heel) (erg) [makkelijk/gemakkelijk/eenvoudig/simpel] = This is (ver) [easy / simple]
145. Kunt u/Kun je/Kan je ter verduidelijking een voorbeeld geven? Can you clarify this by giving an example?
146. Ik begrijp het. = I understand.
147. Ik begrijp het (nog steeds) niet. = I (still) don't understand
148. Ik snap het. = I get it.
149. Ik snap het (nog steeds) niet. = I (still) don't get it.
150. Wil je/Wilt u dit voor me nakijken? = Would you check this for me?
151. [Kun/Kan] je/ Kunt u dat verduidelijken? = Can you clarify that?
152. Wat is de voornaamste boodschap van…? = What is the main message of…?
153. [...] heeft volgens mij de essentiële punten goed uitgediept. = I think that [...] has elaborated the essential points.

Jul 24, 2015 5:28 PM
Comments · 1
6

Errata:

 

*<em>106. Wat versta [je/jij]/ u onder ....? = What do you mean by ...? = 106. Wat versta [je/jij]/ verstaat u onder ....? = What do you mean by ...?</em>
**<em>109. [Kun/Kan] je/ Kunt u dit/dat van het [...] naar het [...] vertalen? = Can you this /that translate from [...] to [...]? = 109. [Kun/Kan] je/ Kunt u dit/dat van het [...] naar het [...] vertalen? = Can you translate this /that from [...] to [...]?</em>
***<em> 130. Ik heb (helaas) nog geen duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag.</em>
<em>131. Unfortunately, I haven't received a clear answer to my question. = 130. Ik heb (helaas) nog geen duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag. = Unfortunately, I haven't received a clear answer to my question.</em>
**** <em>142. Ik heb (een beetje) moeite met.... = I've (some) difficulty with...</em>

<em>
</em>

Good luck! 

July 24, 2015